یوبوت (U-boot) چیست ؟
قالب یوبوت (u-boot) سازه ای قابل بازیافت از جنس پلی پروپیلن است که بعنوان دال مجوف و سقف سازه بکار می رود.
استفاده از سازه های یوبوت باعث می شود بتوان ستون های قارچی شکل با قابلیت ضخیم نبودن و حجم کمتر ایجاد کرد.
اجرای یوبوت
مخلوط شدن و فرو رفتن قالب های حجمی یوبوت در بتن باعث می شود یک مجموعه شبکه ای مسطح و یکپارچه در بالا و پایین پروژه ایجاد شود که نتیجه آن کاهش قابل ملاحظه ای در مصرف بتن و فولاد می باشد. پس یکی از نتایج استفاده از قالب های دال مجوف یوبوت کاهش مواد اولیه ساخت و ساز مثل فولاد و بتن است.
مخلوط یوبوت و بتن برای ایجاد سطوح با طول و عرض بزرگتر و یا تحمل وزن بیشتر بدون داشتن ستون های متعدد بکار می رود. سبک بودن این سازه ها و سریع الوصول بودن و راحت بودن نصب از دیگر مزایای سقف یوبوت می باشد. به لطف طراحی یوبوت استاندارد , پارامترهای جئومتریک زیادی که برای تطابق با تمام شرایط با آزادی عمل معماری نیاز است, برطرف شده اند.
U-Boot برای ایجاد دال بتنی دوطرفه در مقایسه با دال های سنگین سنتی, حدودا باعث صرفه جویی 20 تا 40 درصد از بتن و 5 تا 20 درصد از فولاد می شود و همچنین به ما کمک می کند تا دهانه های گسترده (تا 20 متر) و حتی بیشتر در سازه خود بکار بگیریم. از نتایج ثانویه این سبک کاهش قابل توجه مصرف آب است.
مراحل اجرای سقف یوبوت :
اجرای سقف یوبوت به صورت قالب بندی و بتن ریزی در محل پروژه قابل اجرا است،اجرای سقف یوبوت برای سازه هایی با دهانه بلند قابل اجراست. در اجرای سقف یوبوت از قالب های مکعبی شکل استفاده می شود. مراحل اجرای سقف یوبوت را با هم بررسی می کنیم، به طور کلی می توان گفت مراحل اجرای سقف یوبوت به ترتیب ذیل تقسیم بندی می باشد :
اجرای سقف یوبوت یک: قالب بندی سقف، نصب پایه ها و قالب بندی تخت زیرین دال
در مرحله اول اجرای سقف یوبوت از روش مرسوم انواع سقف قالب بندی میباشد که ابزار مورد نیاز مشابه ابزاراجرای دال تخت می باشد، بر اساس تغییرات موجود قالب بندی زیرین دال انجام می شود، قالب یوبوت می توانند از جنس های مختلفی نظیر چوب ، پلی وود ، فلز و یا کارتن پلاست باشند .
زیر سازی این قالب ها باید همراه با مقداری خیز به سمت بالا باشد ، به صورت متعارف مقدار تقریبی به ازای هر متر طول برابر 5 میلیمتر است، به این دلیل که هنگام بتن ریزی قالب ها با وزن بتن به صورت تراز هماهنگ شوند .
اجرای سقف یوبوت دو: شبکه آرماتور پایینی یا آرماتور بندی شبکه ی پایین
در اجرای سقف یوبوت پس از تکمیل قالب بندی و اطمینان از درستی اجرای آن ، مراحل آماتور بندی تیرها ، میلگردهای شبکه ی زیرین و آماتور های تقویتی مطابق نقشه های اجرایی انجام می گیرد.
همان طور که گفته شد بعد از زیرسازی سقف و بستن قالب زیرین مرحله قرار دادن شبکه میلگرد پایین دال و تیر های سقف می باشد؛ در این مرحله میلگرد های تحتانی در کف دال و بر روی قالب های زیرین بصورت یک شبکه سراسری متعامد مطابق نقشه های سازه و همچنین شبکه تحتانی بوسیله اسپیسر بر کف دال قرار می گیرند، شبکه ی آرماتور پایین باید به گونه ای تعبیه شود که حداقل یک میلگرد در فاصله ی بین قالب های یوبوت قرار بگیرد. به طور معمول فاصله ی مناسب شبکه ی میلگرد ها 20 سانتی متر است .
اجرای سقف یوبوت سه: چیدمان قالب بندی یوبوت
در مرحله بعد قالب های پلاستیکی یوبوت بر اساس نقشه اجرایی در فاصله ای مناسب که توسط بست های تعبیه شده بر روی قالب تنظیم شدهاند ، بر روی میلگرد ها ی شبکه تحتانی قرار داده می شوند در این مرحله توجه به حفظ قالب ها نکته ای حائز اهمیت میباشد زیرا رفت و آمد و اجرای مراحل بعد، نباید موجب صدمه آسیب به قالب ها شوند و در صورت آسیب حتما قالب باید تعویض گردد. به طور کلی می توان گفت قالب گذاری پس از تکمیل مرحله ی قبل ، قالب های یوبوت مطابق با نقشه ی اجرا چیده شده و فاصله ی بین آنها توسط اتصال بند های بین ها تنظیم می شود. ضرورت وجود این بند ها اتصال قالب ها به یکدیگر و عدم حرکت آنها است .
همان طور که گفته شد قالب سقف یوبوت با استفاده از گیره های جانبی به هم متصل می شوند تا مانع از حرکت جانبی قالب ها شود. پایه های مخروطی شکل این قطعات باعث ایجاد فاصله شده و امکان بتن ریزی و ساخت لایه پایینی دال را فراهم می کند.
فاصله ی استاندارد قالب ها از یکدیگر 10 سانتی متر و از لبه های دال 15 سانی متر است . ایجاد کاور بتنی مناسب برای میلگرد های شبکه ی زیرین مستلزم قالب هایی با پایه هایی به ارتفاع 7 سانتی متری است .
اجرای سقف یوبوت چهار: شبکه آرماتور بالایی یا آماتور بندی شبکه ی بالا
بعد از مرحله جایگذاری قالب یوبوت مرحله آرماتوربندی سقف میباشد. آرماتوربندی سقف یوبوت شبیه به دیگر سقف ها می باشد ابتدا اجرای آرماتور اصلی و سپس آرماتور تقویتی در دو جهت متعامد بر روی قالب یوبوت بسته میشوند باید توجه داشت طبق طراحی مهندس سازه در قسمت هایی از سقف که لازم است آرماتورهای برشی در بین قالب ها قرار گیرند.
آماتور بندی اصلی و میلگرد های تقویتی بر اساس فاصله ی آنها مطابق با نقشه های اجرایی صورت می پذیرد و در صورت لزوم از آرماتور های برشی و سنجاقک های ما بین آرماتور های فوقانی و تحتانی تعبیه می شوند. این آرماتور بندی باید حدالامکان از بلند شدن و تکان خوردن قالب ها در هنگام بتن ریزی جلوگیری کند .
اجرای سقف یوبوت پنج: بتن ریزی سقف
پس از مرحله آرماتوربندی سقف میتوان با توجه به دستورالعمل ها و دستور کارهای اجرایی نسبت به بتنریزی سقف یوبوت اقدام نمود بتن ریزی این نسل از سقف های مجوف بدلیل جلوگیری از قالب های پلاستیکی سقف، بتن ریزی در این نوع سقف در دو مرحله انجام می شود:
بتن ریزی لایه ی اول : در مرحله اول بتن ریزی برای ثابت ماندن قالب ها به اندازه ارتفاع پایه ها بتن ریخته و با انجام عمل ویبره، بتن تمام سطح زیر را پر نماید این مرحله از بتن ریزی تا زمانی بتن شروع به گرفتن کند و مقطع سرد بوجود نیاورد ادامه می یابد ، یعنی با افزودن روان کننده به بتن ، بتن ریزی به ضخامت حدودی 5 تا 10 سانتی متری صورت می گیرد که به وسیله ی ویبراسیون ، بتن تمام سطوح زیر یوبوت را پر می کند .
بتن ریزی لایه ی دوم : مرحله دوم بتن ریزی جهت پوشش کامل قالب سقف تا ضخامت در نظر گرفته شده در نقشه اجرایی بر روی لایه اول انجام میشود. در انتها سطح بتن با استفاده از ابزارهای سنتی تسطیح می شود و کف، بالا و تمام گوشه های دال دارای سطحی صاف خواهند بود. شبکه بتن مسلح پس از خاتمه این مرحله به طور کامل تشکیل می شود.
در واقع می توان گفت در این مرحله بتن روی لایه ی اول ریخته می شود تا به ضخامت مورد نیاز برسد همواره باید به این نکته توجه داشت که فاصله ی این دو مرحله نباید به قدری باشد که بتن لایه ی اول بسته شود .
اجرای سقف یوبوت شش: باز کردن قالب های کف یا باز کردن پایه ها
پس از اینکه بتن به خوبی شکل گرفت با تایید مهندس ناظر می توان جک ها و قالب های سقفی را طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان قالب های زیر دال جمع شده و به طبقه ی دیگر منتقل می شود. زمان باز کردن قالبها بستگی به طول دهانه، عیار بتن، دمای هوا و افزودنیهای مورد استفاده در بتن داشته و از ۷ روز الی ۱۴ روز متغیر است.
ذی نفعان اجرای سیستم سقف یوبوت :
1. مشتریان (شامل نمایندگان فروش, سازندگان, ساکنان, طراحان, نهاد های راه اندازی و خدمت رسان)
2. کارکنان (آسان تر شدن کارها و نقشه ها)
3.تامین کنندگان مواد اولیه (تولید مواد اولیه آسان تر)
4. جامعه (نهاد های اجتماعی مثل آتشنشانی به علت وقوع حریق کمتر بخاطر استفاده از قالب یوبوت)
5. شرکت های ساختمانی (ساخت و تخریب ساده تر)
امتیازات یوبوت در صنعت ساختمان:
1. افزایش تعداد طبقات
امکان رسیدن به طبقات در یک ساختمان با ارتفاع ثابت (خصوصا برج ها) از طریق کمتر شدن حجم و عرض سقف فراهم می شود.
2. دهانه بزرگتر و آزادی عمل معماران و فضاهای بزرگتر
3. ضخامت دال های کاهش یافته:
دال های نازک تر اما با وزن و قدرت مساوی با دال های حجیم و سنگین سنتی
4. کاهش در تعداد ستون ها:
اجرای سیستم سقف یوبوت که باعث حذف ستون های اضافی می شود به انعطاف پذیری ساختمان کمک می کند.
5. کاهش وزن بار کلی ساختمان بر روی ستون ها و فنداسیون
که اثرات ضد لرزه ای و مقاومت در برابر زلزله را شامل می شود.
6. کاهش پی (فنداسیون):
با کاهش وزن سازه نیاز به فنداسیون عمیق هم از بین می رود و عمق آن کمتر می شود و هزینه ها به طبع کمتر می شود.
7. بهبود رفتار صوتی و انتقال کمتر صوت و عایق صدا شدن ساختمان.
8.ضد حریق شدن ساختمان :
سقف یوبوت ضد حریق است و باعث عدم انتقال آتش و فروریختن ساختمان می شود.
میزان میانگین صرفه جویی در مصرف مواد اولیه مانند آهن و فولاد و بتن در حدود 15% تخمین زده شده است و در نهایت همه این ها به کاهش هزینه و نیاز به نیروی انسانی کمتر منجر می شود
موارد استفاده از قالب یوبوت :
از سازه یوبوت می توان در اغلب پروژه های فنی مهندسی که نیاز به سطوح بزرگ دارد با مزیت کاهش مصرف بتن و غیره و در نتیجه کاهش وزن و در نتیجه تعداد طبقات بیشتر و عدم نیاز به فنداسیون سنگین و عظیم استفاده کرد.
UBoot یک راه حل و روش ایده آل و مدرن برای خلق پروژه های با سطوح عظیم و گنجایش بالاست و اجازه ساخت سازه های افقی بدون کابل های نگهدارنده و ستون های متعدد و متوازن را می دهد که دلیل آن پشته ای و پیمانه ای بودن , کم وزن بودن آن است.
شرکت دال فرم با داشتن نمایندگی یوبوت ایران مفتخر است که اولین و معتبرترین شرکت تامین قالب یوبوت در ایران و سرمنشا پیدایش شرکت های سیستم سقف یوبوت است و قیمت یوبوت را به علت تولید آن در کارخانه در کمترین حد خود نگه داشته است. البته اخیرا شرکت هایی احجامی با نام یوبوت اصلاح شده تولید و توزیع کرده اند که به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد زیرا این احجام غیراستاندارد فاقد گواهینامه معتبر بین المللی هستند. یوبوت استاندارد دارای ویژگی ها و فاکتورهایی است که شرکت BBA انگلستان آن را تایید کرده و تغییر آن باعث خارج شدن تولیدات از اعتبار و ویژگی های ممتاز این محصول می شود
قیمت خرید و فروش قالب یوبوت:
قالب یوبوت ارزان را از کجا بخریم؟ همیشه زمان خرید یوبوت این سوال از ذهن میگذرد، همان طور که می دانید در سقف یوبوت حدفاصل شبکه های میلگردی بالا و پایین با یوبوت (قالبهای توخالی) که از پلیمرهای سبک ساخته شدهاند، جایگزین بتن غیرسازهای می شود. از ویژگی های مهم این سقف میتوان به سبک بودن و عایق صوت و گرما نسبت به سقفهای مسطح پیش تر اشاره کرد. قیمت یوبوت در سیستم به عوامل مختلفی بستگی دارد در ادامه به بررسی آن می پردازیم با ما همراه باشید.
1) جنس مواد اولیه قالب یوبوت مواد اولیه قالب یوبوت اصلیترین پارامتر در تعیین قیمت یوبوت میباشد. مواد اولیه مورداستفاده در یوبوت تولیدی شرکت دالفرم از جنس پلی پروپیلن و سبز رنگ میباشد، این محصول با کیفیت مناسب در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
2) وزن قالب یوبوت وزن یوبوت ها عامل دیگری در تعیین قیمت آن قالب است. متناسب با وزن یوبوت تولید شده، قیمت آن مشخص میشود. وزن بلوک های یوبوت تولیدی شرکت دالفرم در مشخصات فنی هر محصول در قسمت محصولات از این سایت قابلمشاهده است.
3) سایز قالب یوبوت یوبوت پلاستیکی در سیستم سقف یوبوت در انواع سایزها تولید و به بازار عرضه می شود. کاربردی ترین سایز تولیدی یوبوت در ابعاد 52*52 در ارتفاع مختلف است. ارتفاع یوبوت در وزن قالب تاثیرگذار است از این رو مواد اولیه مصرفی جهت تولید آن نیز افزایش مییابد که در نتیجه باعث افزایش قیمت قالب یوبوت میشود. به طور کلی می توان گفت افزایش ارتفاع یوبوت یکی از عوامل افزایش هزینههای مربوط به تولید قالب یوبوت است. شرکت دالفرم تولید بلوک های یوبوت در سایز 52*52 با ارتفاعها 16–20–24–28 –32 –36 –40 را دارد. طی سالهای گذشته شرکت دالفرم مفتخر به همکاری با کارفرمایان و پروژههای متعددی جهت تأمین یوبوت موردنیاز آن ها شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و شرایط همکاری شرکت با ما تماس بگیرید.
قیمت آنلاین خرید و فروش انواع یوبوت و مقایسه انواع یوبوت
قالب یوبوت تک، نخستین نوع یوبوتی است که در صنعت ساختمان ایتالیا معرفی شد. ابعاد استاندارد آن 52 × 52 سانتی متر است. این قالب دارای بندهایی در چهار جهت است که یوبوجتها را در هنگام بتنریزی متصل میکند و از حرکت ناخواسته جلوگیری میکند. پایههای زیر یوبوتها ارتفاع را تنظیم کرده و تعادل آنها روی دال حفظ میکنند. طراحی باز در قسمت زیرین قالب باعث میشود در صورت بتنریزی نامناسب، بتن به داخل یوبوتها نفوذ کند. انتقال تنش به ناحیه بین یوبوتها نیز به دلیل زاویه تند شکل قالب، مشکلاتی ایجاد میکند.
قالب یوبوت دوبل استاندارد
قالب یوبوت دوبل، به عنوان نسل دوم یوبوتها، با تجربیات از یوبوت تک و بررسی عیوب آن، به بازار ساختمان معرفی شد. این قالبها از جنس پلیپروپیلن ساخته میشوند و از هر طرف به صورت کاملاً بسته تولید میشوند تا از ورود بتن به داخل قالب جلوگیری شود. طبق ضوابط، بتن ریزی باید پیوسته از آغاز تا پایان و بدون ایجاد اتصال سرد بین لایهها انجام شود. این نوع قالب دارای دو تکه است که روی هم مونتاژ میشوند و حجم مورد نیاز در حمل و انبار کاهش مییابد. در طراحی این قالب، به نکات مختلفی توجه شده است که باعث بهبود و کاربری بهتر آن میشود.
مزایای قالب یوبوت دوبل
1. طراحی بهینه و جدید جهت آسانی نصب و تعویض
2. مورد استفاده برای بارهای تا 120 کیلوگرم در حال حرکت
3. اسپیسر برای عبور آسان از آرماتور بالا
4. نقشهای بهبود یافته بر رویه و زیره یوبوت جهت حرکت بهتر بتن
5. پایههای جلوگیری از تداخل آرماتور با یوبوت
6. تایید آزمایشگاههای معتبر بینالمللی از طریق آزمایشهای متنوع روی این نوع یوبوت
قالب یوبوت بادی اصلاح شده
تولید قالبهای یوبوت به صورت بادی باعث کاهش هزینه تولید نسبت به قالبهای تزریقی تک و دوبل میشود. این نوع یوبوت توسط شرکت تولید کننده به نام "یوبوت اصلاح شده" معرفی شده است، اما این نامگذاری بر پایهی بنیه علمی صورت نگرفته و به منظور تجاریسازی انجام شده است.
معایب قالب یوبوت دوبل
تغییر شکل قالب یوبوت در اجرا
مشکلات در اجرای این قالبها عبارتند از بالا آمدن یوبوتها در هنگام بتنریزی، فرورفتگی قطعات به دلیل مقاومت کمتر نسبت به یوبوتهای تزریقی تحت وزن افراد، و شکستن این یوبوتها در هنگام بتنریزی.
تغییر شکل و شکستن یوبوت بادی در بتن ریزی
بیشترین عیب قالبهای یوبوت بادی اصلاح شده این است که مصرف بتن آنها نسبت به قالبهای یوبوت دوبل بیشتر است. این مشکل به دلیل کوچکتر بودن ابعاد قالبهای بادی (معمولاً 30×30 سانتیمتر) نسبت به قالبهای یوبوت دوبل وجود دارد. زیرا به دلیل حداقل فاصله 10 سانتی متری بین قالبهای یوبوت در ضوابط، تعداد تیرها در سطح مشخصی افزایش مییابد و وزن سقف نیز بیشتر میشود. لازم به ذکر است که قیمت قالبهای یوبوت بادی اصلاح شده نسبت به یوبوتهای استاندارد بالاست. به عنوان مثال، اگر قیمت یوبوت استاندارد با ابعاد 20 سانتی متری 9000 تومان باشد، حداقل قیمت یوبوت بادی را تخمین زده و مقایسه میکنیم. فرض کنید قیمت یوبوت بادی در بهترین حالت 4000 تومان باشد. با ضرب ساده، متوجه میشویم که برای اشغال حجم معادل یوبوت استاندارد، باید 12000 تومان هزینه کنیم. در مورد قالبهای یوبوت بادی اصلاح شده، از عیبهای دیگری مانند عدم وجود پایهها در زیر آنها یاد میشود. این باعث میشود که قالبهای یوبوت بادی به طور مستقیم بر روی آرماتورهای شبکه پایین دال قرار گیرند و بتن اطراف میلگردها را به طور کامل پر نکند، که در نتیجه میلگرد نتواند به طور مطلوب عمل کند. همچنین، به علت زاویه 90 درجه در کنجهای قالبهای بادی، تمرکز تنشها در این نقاط افزایش مییابد. این امور باعث کاهش کارایی و عمر مفید سازههای ساخته شده با این نوع قالب میشود. در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که استفاده از قالبهای یوبوت بادی اصلاح شده به طور کامل در ایران انجام میشود و در سایر مناطق جهان تولید یا استفاده از این نوع قالبها وجود ندارد. همچنین، توجیه مبتنی بر نام "اصلاح شده" بدون پایههای علمی ثابت، به منظور تجاریسازی مطرح شده است.
قالب یوبوت پلی استایرن
تولید قالبهای یوبوت بادی اصلاح شده از جنس پلیاستایرن صورت میپذیرد. تولیدکنندگان این نوع قالبها به دلیل انگیزه تجاری تصمیم به تولید آنها میگیرند. این نوع یوبوت به دلیل توپر بودن بتن به داخل آن، مشکل نفوذ ندارد، اما همچنین با عیوب اساسی نیز همراه است که از طرف مجامع علمی-صنعتی مورد بررسی قرار گرفتهاند. یکی از عیبهای عمده این نوع یوبوتها، تولید گاز سمی استایرن مونومر در دمای بالا (در صورت آتشسوزی) است. استفاده از پلیاستایرنهای نسوز میتواند بهبودی اساسی در این زمینه ایجاد کند. باید توجه داشت که هزینههای حمل و انبار این قالبها به نسبت قالبهای تک و دوبل تزریقی بسیار بیشتر است. مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان و مسکن، جنس قالبهای یوبوت را از پلیپروپیلن ذکر میکند و به جنس پلیاستایرن و یا جنس دیگری اشاره نمیکند. عیب دیگر این نوع قالبها به عدم پیوستگی پلاستیک در مقابل ضربه و جدا شدن تکههای یونولیت اشاره دارد. این مشکل باعث میشود تکههای یونولیت در برخورد با ضربه به کف قالب ریخته شده و جمعآوری آنها دشوار و زمانبر باشد. همچنین، انتقال این نوع قالبها هنگام بتنریزی به عنوان یک مشکل دیگر مطرح میشود. در قالبهای یوبوت با توجه به وجود بندها، این مشکل به راحتی حل میشود. اما در قالبهای پلیاستایرن به دلیل وزن سبک و عدم اتصال محکم به قالبهای دیگر یا آرماتورها، این مشکل به وجود میآید. این امور باعث اختلال در عملکرد بتنریزی میشوند. باید توجه داشت که استفاده از قالبهای یوبوت پلیاستایرن اصلاح شده به دلیل انگیزه تجاری در ایران انجام میشود و در سایر مناطق جهان تولید یا استفاده از این نوع قالبها وجود ندارد. همچنین، توجیه مبتنی بر نام "اصلاح شده" بدون پایههای علمی ثابت، به منظور تجاریسازی مطرح شده است.